سلامت محور همه چیز حتی عروج انسان است و هر انسانی حتی در عرصه معنویت بخواهد رشد نماید، باید فرد سالمی باشد . مقام معظم رهبری
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 680
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 918702
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 1.6081
صفحه اصلی > MCMC 
MCMC



 

معرفی مرکز پایش مراقبتهای درمانی کلان منطقه غرب کشور  (همدان )

 مرحله نخست طرح کشوری ایجاد مرکز پایش مراقبتهای درمانی  ستاد هدایت همدان  در شانزدهم مرداد 96 راه اندازی شد. در این طرح ابتدا 2 بیمارستان و در ادامه  16 بیمارستان دانشگاهی تحت پوشش پایش مراقبتهای درمانی  قرار خواهند گرفت. در مرحله نخست این طرح کشوری دو بیمارستان بعثت و شهید بهشتی با حضور مسئول طرح پایش مراقبتهای درمانی کشور تحت پوشش پایش قرار گرفت.  ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان ، رییس مرکز مدیریت حوادث استان همدان ، رییس مرکز پایش مراقبتهای درمانی همدان ، خانم  خیراتی ،مسئول طرح پایش مراقبتهای درمانی  از وزارت متبوع و مسئول اجرایی طرح استان فارس در آیین افتتاح سامانه کلان منطقه غرب کشور در همدان حضور داشتند  . این کارگاه با دعوت از مسئولین مربوطه از استانهای کرمانشاه ، کردستان ، ایلام و مرکزیت همدان  که توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان صورت پذیرفت و در محل مرکز اطلاع رسانی کتابخانه دانشگاه به مرحله اجراء در آمد . در این مراسم، آشنایی با نرم افزار های پایش مراقبتهای درمانی ، فرایند پایش مراکز درمانی ، تعاملات درون و برون بخشی  و کامل شدن طرح و پوشش 16 بیمارستان استان و راه اندازی در سایر استانهای کلان منطقه غرب کشور از محتویات اصلی برنامه بود .


رییس مرکز پایش مراقبتهای درمانی:

آقای دکتر مجید فامیلی

 

 

ارزيابي وضعيت موجود:

-         عدم وجود ارتباط منطقي بين بيمارستان ها، و بيمارستان ها با دانشگاه جهت تبادل اطلاعات.

-         ارتباط بين بيمارستان و دانشگاه تنها از طريق ستاد هدايت.

-         عدم يكپارچگي و جامعيت عملكرد ستادهاي هدايت (عدم انجام نظارت كافي و مؤثر از بيمارستان ها و ناهماهنگي در نقل و انتقال بيماران).

-         نبود دستورالعمل به روز، شفاف و مشخص.

-         فقدان ارتباط مناسب بين دانشگاه هاي علوم پزشكي.

-         فقدان ارتباط مناسب و هماهنگ بين وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشكي.

-         نبود روش مناسب جهت دريافت اطلاعات از بيمارستان ها و دانشگاه ها.

هدف:

-         عدم كفايت داده هاي ارسالي (صحت و دقت) از سوي بيمارستان ها و دانشگاه ها.

-         ساماندهي پايش و نظارت بر عملكرد بيمارستان هاي كشور (با راه اندازي سامانه جامع اطلاعاتي و نظارتي يكپارچه و شبانه روزي در دانشگاه).

-         ارتباط مؤثر و اثربخش.

-         تسريع در ارائه خدمات.

-         ارائه خدمات با كيفيت.

-         مديريت يكپارچه.

-         پايش و نظارت مستمر بر بخش هاي اورژانس بيمارستاني.

-         شناسايي موثر مشكلات بيمارستاني.

-         تسريع در ارائه خدمات به بيماران پرخطر.

-         اصلاح فرآيندها در حوزه درمان.

-         ايجاد ارتباط مؤثر و هماهنگ در تمامي سطوح حوزه درمان (بيمارستان- دانشگاه- وزارت)، (منسجم- اطلاعاتي و نظارتي- فرآيندگرا- نتيجه گرا).

مزايا و اثربخشي:

-         دسترسي آني به اطلاعات و نيازهاي ضروري واحدهاي محيطي توسط مديران ارشد ادارات ستادي دانشگاه.

-         هدايت و ساماندهي نقل و انتقال بيماران، توزيع هدفمند، تسهيل انتقال با كاهش مدت زمان اعزام بيماران (از طريق راه اندازي تله كنفرانس و سامانه اعزام بيماران).

-         رصد كردن حضور فعال مديران در بيمارستان ها.

-         شناسايي سريع مادران پرخطر و نقش پيشگيرانه اين مركز در ارائه خدمات و كاهش ميزان Mortality و Morbidity از طريق راه اندازي سامانه مادران پرخطر و پيگيري منظم و مستمر كارشناسان مركز.

-         تأثير بر كاهش ميزان مرگ و مير نوزادان از طريق تسهيل فرآيند اعزام بيماران.

-         تسهيل و تسريع در فرآيند رسيدگي به شكايات (راه اندازي سامانه الكترونيكي شكايات و ارسال پيامك به شاكيان).

-         امكان دسترسي آني و گزارش گيري وضعيت تخت هاي بيمارستاني سطح استان.

-         نظارت مستمر بر بخش هاي اورژانس بيمارستاني توسط مشاهدات دوربين (با ايجاد حساسيت بيشتر در ايمني دادن به بيمار، و افزايش مراقبت هاي درماني و خدماتي و كاهش ازدحام مراجعين و همراهان بيمار در فوريت ها و تسريع در رسيدگي به كادر پزشكي).

-         شناسايي و مداخله در تأخير فرآيندهاي بيمارستاني با اجراي طرح Case management .

-         فعال نمودن  management bed بيمارستان ها در زمان شلوغي اورژانس ها.

-         همكاري با ستاد حوادث غيرمترقبه (اعلام آماده باش به بيمارستان هاي نزديك محل حادثه، جابجايي بيماران از بيمارستان هاي نزديك محل حادثه به ساير بيمارستان ها، جمع آوري مشخصات مصدومان و آمار مراجعين ، شركت در توزيع و ترياژ بيماران و مصدومان).

انتظارات اورژانس كشور از دانشگاه ها:

-         همكاري همه جانبه رؤساي مراكز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه هاي قطب جهت اجراي بهينه و همه جانبه برنامه.

-         ايجاد تمهيدات لازم از سوي رؤساي مراكز دانشگاه هاي علوم پزشكي، هماهنگ با قطب جهت تسريع در استقرار و اجراي برنامه.

محورهاي عملكردي مركز پايش مراقبت هاي درماني:

1)     پايش اورژانس ها از طريق دوربين.

2)     ثبت شكايات تلفني و تصويري.

3)     بازديدهاي نظارتي عصر و شب.

4)     اطلاع رساني.

5)     مديريت بيمار (case management).

6)      هماهنگي هاي لازم در حوادث غيرمترقبه.

7)     پيگيري مشكلات مادران پرخطر.

8)     سامانه مركز پايش.

9)     پيگيري بيماري هاي واگيردار.

10) سامانه كمبودهاي دارويي و لوازم مصرفي.

11) پيگيري مشكلات كودكان پرخطر.

12) ارائه گزارش 24 ساعته به مقامات عالي دانشگاه.

13) پذيرش و جابجايي بيمار.